Teknologi

Holder den proprietære forretningsmodellen stand?

30. mars 2008 · 3 Kommentar

Microsoft gir ikke opp kampen om nettlesermarkedet og kommer stadig med nye versjoner av sin nettleser Internet Explorer. Det er ikke veldig lenge siden IE7 kom, som skulle være sikker som banken og rask og best. Nå kommer det snart en ny versjon som allerede har støtt på en del problemer. Microsoft er også i gang med ny versjon av Windows, som heter Windows 7. Man starter på nye helt nytt før man er ferdig med det første. Går dette på bekostning av forbedring av eksisterende produkter? Det kan virke som et “bruk og kast”-miljø. Er programvareutvikling blitt hastverk? Kanskje vi forstår det bedre når vi ser på forretningsmodellen deres.

Microsoft er helt avhengige av at folk kjøper nye versjoner av Windows og Office. Vil folk oppgradere Windows hvis den nye versjonen ser helt lik ut som den gamle? Forretningsmodellen krever at programvaren er såpass forskjellig fra tidligere versjoner at det er verdt å investere i den nye versjonen. Det er ikke alltid nok å utvikle videre på det man har, og da må man starte på nytt. Windows Vista er et glimrende eksempel på dette. Da Windows XP begynte å bli stueren måtte Microsoft lansere en ny versjon, totalt forskjellig fra tidligere versjoner. Det var på tide å få inn mer penger.

Ukjent og skummelt
Det som har vist seg er at folk ikke kjenner seg igjen i brukergrensesnittet til verken Windows Vista eller Office 2007. Man kvier seg for å oppgradere, fordi det man har lært og blitt kjent med forsvinner og man får noe nytt og ukjent. Kanskje er det forretningsmodellen til Microsoft som ikke holder stand…